Eίναι αμφίβολο αν έχει επέλθει το τέλος της μεταπολίτευσης. Η μεταπολίτευση ορίζεται από μια συγκεκριμένη παγίωση συσχετισμών εξουσίας, αλλά και από την άρση των θεσμικών πολιτικών αποκλεισμών (παρότι καθ΄όλη τη διάρκεια της ο στιγματισμός –διαφόρων- πολιτικών εχθρών αναζωογονεί ανελεύθερες θεσμικές προτάσεις). Φυσικά υπάρχουν πολλά νεα φαινόμενα (όπως η αναδιάρθρωση των μορφών κοινωνικοποίησης και ένταξης στο κοινωνικό σύνολο, αλλά και των μορφών πολιτικής έκφρασης) τα οποία διαφοροποιούν τη σημασία που προσδίδεται σήμερα στην άσκηση του δικαιώματος στη συνάρθροιση. Εξ’αυτού του λόγου υφίσταται μεγαλύτερη ανοχή στις προσπάθειες περιορισμού του δικαιώματος. Παραταύτα η σημασία του διατηρείται όπως αποδεικνύεται από την έλλειψη άλλων μέσων αδιαμεσολάβητης έκφρασης των πολιτών και την εκτεταμένη και έντονη χρήση του ακόμα και από όσους κατά τα λοιπά διαμαρτύρονται για την διακοπή της κυκλοφορίας. Το δικαίωμα του συνέρχεσθαι, ως εν τέλει δικαίωμα αμφισβητήσεως των κυρίαρχων πολιτικών επιλογών, παραμένει πάντα κριτήριο του κατά πόσο ένα πολιτικό σύστημα ανταποκρίνεται στις επιταγές της ελευθερίας[lvi].
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Κ.Γεωργόπουλου, Επίτομο Συνταγματικό Δίκαιο Αθήνα-Κομοτηνή 2001 σ.581.
Π.Δαγτόγλου, Συνταγματικό Δίκαιο Ατομικά Δικαιώματα τ. Β’ Αθήνα-Κομοτηνή 1991
Β.Καράκωστα, Το Σύνταγμα Ερμηνευτικά σχόλια-νομολογία, Αθήνα 1996 .
Aθ.Κονταξή, Ποινικός Κώδικας, Αθήνα 2000
Α.Μάνεση, Συνταγματικά δικαιώματα α’ Ατομικές ελευθερίες Θεσσαλονίκη 1982
Ι.Μανωλεδάκη, Προσβολές κατά της πολιτειακής εξουσίας Θεσσαλονίκη 1988
Ι.Μανωλεδάκη, Επιβουλή της δημόσιας τάξης, Θεσσαλονίκη 1990
Ι.Μανωλεδάκη, Η νομιμότητα των ενεργειών της αρχής ως προϋπόθεση για την ποινική προστασία της Ποιν.Χρ. 1976
Ι.Μανωλεδάκη, Η προστασία της πολιτειακής εξουσίας, Θεσσαλονίκη-Αθήνα 1967
Ι.Μπακόπουλου Το δικαίωμα του συνέρχεσθαι στο Ελληνικό, Γαλλικό και Αγγλικό Δίκαιο, Αθήνα-Κομοτηνή 1995 .
Π.Παραρά, Σύνταγμα 1975 Corpus I Aθήνα-Κομοτηνή 1982
Ν.Ν. Σαρίπολου, Σύστημα του Συνταγματικού Δικαίου της Ελλάδος εν συγκρίσει προς τα των ξένων κρατών τ.Γ’ Αθήνα 1923
Αλ.Σβώλου-Γ.Βλάχου, Το Σύνταγμα της Ελλάδος, τ.Α’ Αθήνα 1954
Αλ.Σβώλου Αι εν υπαίθρω συναθροίσεις κατά το δημόσιον ημών δίκαιον και η νομοθετική ρύθμισις αυτών, Νομικαι Μελέται τ.Α’ Αθήνα χ.χ.ε.
Ε.Συμεωνίδου-Καστανίδου, Το δικαίωμα των διαδηλώσεων και η παρακώλυση των συγκοινωνιών, Δίκαιο και Πολιτική 1983
Δ.Τσάτσου, Συνταγματικό Δίκαιο τ. Γ’ Θεμελιώδη Δικαιώματα, Αθήνα-Κομοτηνή 1988
Π.Τσίρη, Η συνταγματική κατοχύρωση του δικαιώματος της συνάθροισης Αθήνα 1988
[i] Βλ. σχετικά Αλ.Σβώλου-Γ.Βλάχου, Το Σύνταγμα της Ελλάδος, τ.Α’ Αθήνα 1954 σ.188, 206, Aθ.Κονταξή, Ποινικός Κώδικας, Αθήνα 2000 σ.1540, Π.Δαγτόγλου, Συνταγματικό Δίκαιο Ατομικά Δικαιώματα τ. Β’ Αθήνα-Κομοτηνή 1991 σ.731, Π.Τσίρη, Η συνταγματική κατοχύρωση του δικαιώματος της συνάθροισης Αθήνα 1988 σ.78 επ. Κατά τον Ι.Μπακόπουλο, Το δικαίωμα του συνέρχεσθαι στο Ελληνικό, Γαλλικό και Αγγλικό Δίκαιο, Αθήνα-Κομοτηνή 1995 σ.32-3 πρόκειται περί μεικτού δικαιώματος.
[ii] Δαγτόγλου, ο.π. υποσ. 1 σ.731
[iii] άρθρα 16, 100 Συντάγματος 1952
[iv] α.ν. 509/47 βλ. παλαιότερα τις αντίστοιχες διατάξεις του άρθρου 3 ν.4229/29, α.ν. 117/1936, α.ν. 1075/38
[v] Κανονισμοί Υπηρεσιών Χωροφυλακής (1918-1958), Κανονισμός Αστυνομίας Πόλεων περί παράνομων συναθροίσεων (61/1952), αστυνομική διάταξη Δ/του Αστυνομιας Αθηνών περί συναθροίσεων (76/54). Γεγονός που κατά τον Αλ.Σβώλο, Αι εν υπαίθρω συναθροίσεις κατά το δημόσιον ημών δίκαιον και η νομοθετική ρύθμισις αυτών, Νομικαι Μελέται τ.Α’ Αθήνα σ.255 καθιστά την απαγόρευση μιας συνάθροισης αντισυνταγματική
[vi] ν.δ. 794/71 περί συναθροίσεων, β.δ. 168/72 περί καθορισμού απαγορευμένων για συναθροίσεις χώρων, β.δ. 269/72 περί εγκρισεως κανονισμού διαλύσεως δημοσίων συναθροίσεων. Τα νομοθετικά αυτά μέτρα ενσωματώνουν σε μεγάλο βαθμό τις προγενέστερα εκδοθείσες (χωρίς νομοθετική εξουσιοδότηση) διατάξεις
[vii] βλ. κυριως Γνωμ.Εισ.ΑΠ 5/86 Ποιν.Χρ. 1986 σ.777 και 4/99 Ποιν.Χρ. ΜΘ σ.373
[viii] βλ. σχετικά Δαγτόγλου, ο.π. υποσ. 1 σ.733
[ix] Ετσι ορθά ΣτΕ 4635/77 ΤοΣ 1978 σ. 173
[x] άλλως Τσίρη, ο.π. υποσ. 1 σ.144
[xi] Ι.Μανωλεδάκη, Προσβολές κατά της πολιτειακής εξουσίας Θεσσαλονίκη 1988 σ. 161. Αλλως Ν.Ν. Σαρίπολου, Σύστημα του Συνταγματικού Δικαίου της Ελλάδος εν συγκρίσει προς τα των ξένων κρατών τ.Γ’ Αθήνα 1923 σ.173, 4/99 Γνωμ.Εισ. ΑΠ, ο.π. υποσ. 7. Παρόμοια διάταξη (με 100 όμως πλέον μέτρα απόσταση) φέρεται να περιείχε το προταθέν το 2001 προσχέδιο νόμου για τις συναθροίσεις (εφημ. Ριζοσπάστης 9-3-2001).
[xii] Το β.δ. 168/77 προέβλεπε απαγορευμένη ζώνη για τις συναθροίσεις εντός των οδών Λ.Αλεξάνδρας-Βασ. Σοφίας- Βασ. Κων/νου- Λ. Ολγας- Αμαλίας- Φιλελλήνων- Μητροπόλεως- Λέκκα- Πλ. Μοναστηρακίου- Αθηνάς- Πλ. Ομονοίας- Πειραιώς- Σωκράτους- Αγ. Κων/νου- Θ.Δεληγιάννη- Καρόλου- Μάρνη- Πατησίων
[xiii] Υπό το Σύνταγμα του 1952 και ενόψει του α.ν. 509/47 δεν θεωρείτο ήσυχη η συνάθροιση που αποσκοπούσε στη διάδοση των κομμουνιστικών ιδεών- βλ. Σβώλου-Βλάχου, ο.π. υποσ.1 υποσ. 72
[xiv] Ι.Μανωλεδάκη, Επιβουλή της δημόσιας τάξης, Θεσσαλονίκη 1990 σ.14,20
[xv] Μανωλεδάκη, ο.π. υποσ. 11 1988 σ. 149, Κονταξή, ο.π. υποσ. 1 σ.1544
[xvi] Γενικά άλλωστε γίνεται δεκτό ότι η απλή ανωμαλία στις συγκοινωνίες δεν δικαιολογεί κατ’αρχήν την απαγόρευση της συνάθροισης. Γνωμ.Εισ.ΑΠ 4/1999 ο.π. υποσ. 7, Π.Παραρά, Σύνταγμα 1975 Corpus I Aθήνα-Κομοτηνή 1982 σ.193, Κονταξή, ο.π. υποσ.1 σ.1536
[xvii] Είναι συνεπώς αντισυνταγματική η διάταξη του άρθρου 6§1 του ν.δ. 794/71, το οποίο επιτρέπει την απαγόρευση συνάθροισης για λόγους δημοσιάς ταξεως
[xviii] έτσι όμως Σβώλου-Βλάχου, ο.π. υποσ. 1 σ.214 –υπό το ιδεολογικό βέβαια καθεστώς του μετεμφυλιακού κράτους
[xix] Ετσι όμως Δαγτόγλου, ο.π. υποσ.1 σ.739. Η σοβαρότητα της παρακώλυσης (π.χ.μέσω οδοφραγμάτων) δεν πλήττει τη δημόσια ασφάλεια στο βαθμό που δεν καταλήγει σε σοβαρή διατάραξη της κοιωνικοοικονομικής ζωής της περιοχής.
[xx] Κ.Γεωργόπουλου, Επίτομο Συνταγματικό Δίκαιο Αθήνα-Κομοτηνή 2001 σ.581.
[xxi] Μανωλεδάκη, ο.π. υποσ.11 σ. 144 υποσ. 10, Τσίρη, ο.π. υποσ.1 σ.116, Μπακόπουλου, ο.π. υποσ.1 σ.150. Είναι συνεπώς κατ’αρχήν ορθή η ερμηνευτική εκδοχή του Δαγτόγλου, ο.π. υποσ.1 σ.738 ότι ήσυχη είναι η συνάθροιση η οποία δεν επιδίδεται σε βιαιοπραγίες. Η διενέργεια βιαιοπραγιών αποτελεί κατ’αρχήν παραβίαση της δημόσιας ασφάλειας, αφού πλήττει την ειρηνική απόλαυση εννόμων αγαθών (βλ. σχετικά και άρθρο 132 π.δ. 141/91). Κριτήριο όμως για την συνταγματική αποτίμηση της σοβαρότητας του κινδύνου για την δημόσια ασφάλεια αποτελεί η ένταση και πρωτίστως η έκταση των βιαιοπραγιών, όπως σωστά επισημαίνει και ο Δαγτόγλου. Πρβλ. σχετικά Σβώλου-Βλάχου, ο.π. υποσ.1 σ.215
[xxii] βλ. όμως Κονταξή, ο.π. υποσ.1 σ.1534, 1542
[xxiii] Μπορεί να θεωρηθεί ως εμπίπτουσα στην έννοια της δημόσιας ασφάλειας η προστασία του αισθήματος ασφάλειας ξένων επισκεπτών (εν όψει και του σκοπού αποδοκιμασίας του ξένου επισκέπτη από τους συμμετέχοντες στις εκδηλώσεις); Είναι προφανές πως όχι. Βέβαια η προστασία της ζωής και της σωματικής ακεραιότητάς τους αναμφίβολα αποτελεί λόγο δημόσιας ασφάλειας. Θα πρέπει όμως από την αιτιολογία της πράξεως που απαγορεύει για το λόγο αυτό την πραγματοποίηση συναθροίσεων –και μάλιστα σε εκτεταμένη περιοχή- να αναφέρονται οι λόγοι από τους οποίους να προκύπτει ο κίνδυνος ζωής ή σωματικής ακεραιότητας από την πραγματοποίηση της συναθροίσεως (όχι με την αιτιολογία της «παρείσφρυσης»), καθώς και η αδυναμία αποφυγής του κινδύνουν αυτού με άλλα –πλην της απαγόρευσης- μέσα. Συνεπώς νομίζουμε ότι έσφαλε το ΣτΕ όταν με την υπ’αριθμ. 633/99 απόφαση της Επιτροπής Αναστολών (Εφαρμογές Δημοσίου Δικαίου 1999 σ.337 επ.) έκρινε ότι απαγόρευση με την ως άνω αιτιολογία δεν προσκρούει στις διατάξεις του άρθρου 11 Σ.
[xxiv] π.χ. λόγω κινδύνου παρακώλυσης των συγκοινωνιών –βλ. σχετικά 4/99 Γνωμ.Εισ.ΑΠ ο.π. υποσ. 7. Αντίθετα το ΤρΠλΘεσ 3649/77 Αρμενόπουλος 1979 σ.59 επ. έκρινε ότι δεν αποτελεί νόμιμη αιτιολογία διατάραξης της κοινωνικοοικονομικής ζωής η πραγματοποίηση πορείας σε πλατεία και δρόμους που παρουσιάζουν ιδιαίτερα αυξημένη εμπορική και κυκλοφοριακή κίνηση
[xxv] Μανωλεδάκη, ο.π. υποσ 11 σ. 151
[xxvi] Μανωλεδάκη ο.π. υποσ 11 σ.149 υποσ. 24
[xxvii] και συνεπώς κατά τον Τσίρη, ο.π. υποσ. 1 σ.127 είναι ανεφάρμοστος ο σχετικός περιορισμός. Αλλως Μπακόπουλου, ο.π. υποσ. 1 σ.152. Κατά το προταθέν το 2001 προσχέδιο νόμου (ο.π. υποσ. 11) σοβαρή διατάραξη της κοινωνικοοικονομικής ζωής θεωρείται ότι συντελείται ιδίως όταν απειλείται η κοινή ειρήνη ή τίθεται σε σοβαρό κίνδυνο η ασφάλεια των συγκοινωνιών ή κοινωφελών εγκαταστάσεων, καθώς και όταν απειλείται διακοπή συγκοινωνίας με την οποία διεξάγεται συνεχής διαμετακόμιση ζωτικών αγαθών, προσώπων και υπηρεσιών. Η τελευταία προϋποθεση (χωρίς μάλιστα προσδιορισμό της διάρκειας της διακοπής) εκφεύγει των συνταγματικών ορίων.
[xxviii] Δεν υφίσταται συνεπώς σύγκρουση μεταξύ πεδίου εφαρμογής 11 Σ. και 171 ΠΚ. Βλ. Δαγτόγλου ο.π. υποσ. 1 σ..734, Τσίρη, ο.π. υποσ. 1 σ.96-7, Μπακόπουλου, ο.π. υποσ. 1 σ.87, BVerfG 14-5-95, 69,315,350 επ., αλλως ΣτΕ 1693/63, Σβώλου-Βλάχου, ο.π. υποσ. 1 σ.196. Αμφίβολο το θεωρεί ο Β.Καράκωστας, Το Σύνταγμα Ερμηνευτικά σχόλια-νομολογία, Αθήνα 1996 σ.5.
[xxix] Πρβλ. και 294§2 Κανονισμού Υπηρεσίας Χωροφυλακής του 1958 (άρθρο 158 Καν Υπ.Χωρ. 1918). Ας σημειωθέι πάντως ότι με το άρθρο 129 π.δ. 141/91 περί αρμοδιοτήτων οργάνων και υπηρεσιακών ενεργειών του προσωπικού του υπουργείου Δημόσιας Ταξης η διάκριση μεταξύ συνάθροισης και συγκέντρωσης (που προβλέπται και στο ν.δ. 794/71) δεν αφορά πλέον τις οργανωμένες και τις αυθόρμητες συναθροίσεις, αλλά τις (οργανωμένες) συναθροίσεις και τις (αυθόρμητες) συγκεντρώσεις που πραγματοποιούνται για σκοπούς άλλους από αυτούς της συνάθροισης (ψυχαγωγία, εμπορία παρακολούθηση θρησκευτικών και αθλητικών τελετών).Το θέμα των αυθόρμητων συναθροίσεων παραμένει κενό.
[xxx] Ο συντακτικός νομοθέτης σαφώς εγνώριζε τους κινδύνους από τη μη γνωστοποίηση (που τους επισημαίνει ιδιαιτέρως ο Σβώλος, ο.π. υποσ. 5 σ.257), πλην όμως γνώριζε και τους πρόσφατα αποδεδειγμένους κινδύνους της ίδιας τη γνωστοποίησης για την ελεύθερη άσκηση του δικαιώματος
[xxxi] Βλ. Δαγτόγλου, ο.π. υποσ. 1 σ.741, Τσίρη, ο.π. υποσ. 1 σ.132-3, Μπακόπουλου, ο.π. υποσ. 1 σ.157 επ., ΜΠλΑθ 13005/76 Ποιν.Χρ. 1976 σ.259 επ.. Αλλως Καράκωστα ο.π. υποσ. 28 σ.5, ΣτΕ 1693/63 («εξυπακουόμενη» για να επιτευχθεί ο σκοπός του συνδυασμού της ελευθέρας ασκήσεως του δικαιώματος προς την ανάγκη διαφυλάξεως της δημόσιας ασφάλειας)
[xxxii] πρβλ. άρθρο 189§3 Καν.Χωρ. 1918, άρθρο 3 76/54 Αστ.Διατ. Αθ. Παρόμοια διάταξη φέρεται να περιέχεται στο προταθέν το 2001 σχέδιο νόμου για τις συναθροίσεις (ο.π. υποσ.10).
[xxxiii] Σβώλου-Βλάχου ο.π. υποσ. 1 σ.197, Τσίρη ο.π. υποσ.1 σ.130. Αλλως Καράκωστα ο.π. υποσ. 28 σ. 11, Δαγτόγλου ο.π. υποσ. 1 σ.743 που θεωρούν νόμιμο τον επιβαλλόμενο περιορισμό
[xxxiv] πρβλ. άρθρο 2 αστ.διατ. 76/1954. Μανωλεδάκη, ο.π. υποσ. 11 σ.162 Παρόμοια διάταξη φέρεται να περιέχεται στο προταθέν το 2001 σχέδιο νόμου για τις συναθροίσεις (ο.π. υποσ.11). Στο ίδιο σχέδιο νόμου προβλεπόταν ο υποχρεωτικός ορισμός προσώπων ως υπεύθυνων για την περιφρούρηση της συνάθροισης και η υποχρέωση συνεργασίας των διοργανωτών με την Αστυνομία.
[xxxv] Σβώλου-Βλάχου ο.π. υποσ. 1 σ.220.
[xxxvi] Παραρά, ο.π. υποσ. 15 σ.193, Καράκωστα, ο.π. υποσ.28 σ.16
[xxxvii] ΑΠ 782/79 Ποιν.Χρ. 1979 σ.883 επ., 957/93, ΕφΘεσ 1300/75 Ποιν.Χρ.1976 σ.769 επ., ΤρΠλΘεσ 3649/77, Αρμενόπουλος 1979 σ. 59, ΤρΠλΒερ 1227/76, Αρμενόπουλος 1979 σ.317 επ. με παρατηρήσεις Λ.Μαργαρίτη, ΜΠλΑθ 13005/76, ο.π. υποσ. 30, Μανωλεδάκη, ο.π. υποσ. 11 σ.142, Μπακόπουλου, ο.π. υποσ. 1 σ.162 επ. Βλ. ήδη υπό το Σύνταγμα του 1952 Σβώλου-Βλάχου, ο.π. υποσ. 1 σ.227 και την εκεί νομολογία του Conseil d’Etat Παραταύτα ο ΑΠ δεν θεωρούσε απαραίτητη την αιτιολόγηση λόγω της διακριτικής ευχερείας της αστυνομικής αρχής ΑΠ 509/1966 Ποιν.Χρ. 1967 σ.155 επ..
[xxxviii] ΑΠ 1766/88, ΝοΒ 37 σ.615, 957/93 ΠΧρ, ΜΓ σ.700
[xxxix] βλ. σχετικά άρθρο 7§3 ν.δ. 794/71, Κονταξή ο.π. υποσ. 1 σ.1535
[xl] Η γνώμη του Εισαγγελέα πρέπει να είναι έγγραφη και αιτιολογημένη (ΕγκΕισΕφΛαρ 13/1977 Ποιν.Χρ. 1977 σ.170)
[xli] Επίσης, η διάταξη του άρθρου 171 ΠΚ αναφέρεται σε συγκεντρωμένο πλήθος. Δεν είναι συνεπώς δυνατό να θεωρείται ως μη διαλυθείσα μια συνάθροιση εφόσον παραμένουν στο χώρο 3 άτομα (όπως προέβλεπε παλαιότερα το άρθρο 1 του 61/52 Καν. Αρχ.Αστ.Πολ. και το άρθρο 294§8 εδ. β Καν Χωρ. 1958 βλ. σχετικά Κονταξή,ο.π. υποσ. 1 σ.1538
[xlii] Ως όρος του αδίκου της πράξεως-βλ.ΤρΠλΒερ 1227/76 ο.π. υποσ.36, Ι.Μανωλεδάκη, Η νομιμότητα των ενεργειών της αρχής ως προϋπόθεση για την ποινική προστασία της Ποιν.Χρ. 1976 σ.780 επ.
[xliii] Ι.Μανωλεδάκη, Η προστασία της πολιτειακής εξουσίας, Θεσσαλονίκη-Αθήνα 1967 σ. 70`
[xliv] βλ. σχετικά Ε.Συμεωνίδου-Καστανίδου, Το δικαίωμα των διαδηλώσεων και η παρακώλυση των συγκοινωνιών, Δίκαιο και Πολιτική 1983 σ.275 επ.
[xlv] Κατα τον Μανωλεδάκη, ο.π. υποσ. 11 σ. 161 επ., το ν.δ. 794/71 ειναι στο σύνολο του αντισυνταγματικό και γιατί περιορίζει συνταγματικά κατοχυρωμένα δικαιώματα χωρίς να έχει ψηφισθεί από την Ολομέλεια της Βουλής και γιατί είναι τέτοια η έκταση των αντισυνταγματικών του διατάξεων που κατ’αανάλογη εφαρμογή του άρθρου 181 ΑΚ θα έπρεπε να θεωρηθεί ως πλήρως αντισυνταγματικό (άλλως Μπακόπουλου, ο.π. υποσ.1 σ,168-9). Σε κάθε περίπτωση η νομολογία (ΑΠ 957/1993 ο.π. υποσ. 38) που θεωρεί ότι το ν.δ. 794/71 εξακολουθεί να ισχύει ως προς την έννοια της δημόσιας συνάθροισης και την υποχρέωση γνωστοποίησης της προσκρούει στις σχετικές συνταγματικές διατάξεις
[xlvi] Χωρίς νόμο δεν είναι επιτρεπτή η άμεση εφαρμογή της συνταγματικής διάταξης κατά Σβώλο-Βλάχο, ο.π. υποσ. 1 σ.224. Αλλως ΣτΕ 1693/63
[xlvii] Δ.Τσάτσου, Συνταγματικό Δίκαιο τ. Γ’ Θεμελιώδη Δικαιώματα, Αθήνα-Κομοτηνή 1988 σ.283
[xlviii] Η πολιτική έκφραση μέσω των κοινοβουλευτικών σωμάτων δεν αποτελεί πρόσφορο μέσο, όπως έχει τονίσει ο Σβώλος (ο.π. υποσ. 5 σ.251) ήδη από το 1916
[xlix] Δαγτόγλου, ο.π. υποσ. 1 σ. 731
[l] Συνταγματικά δικαιώματα α’ Ατομικές ελευθερίες Θεσσαλονίκη 1982 σ.65
[li] ο.π. υποσ. 1 σ.747
[lii] επεκτείνει μάλιστα τη στάθμιση και στο επίπεδο των τοπικών περιορισμών προς προστασία δημοσίων κτιρίων, ξένων πρεσβειών κλπ. Τέτοιοι όμως τοπικοί περιορισμοί δεν είναι παρά τοπικές απαγορεύσεις. Αντίστοιχη άποψη εκφράζει και η 4/99 Γνωμ. Εισ.ΑΠ (ο.π. υποσ. 7) κατά την οποία «θα ήταν παραλογισμός αν υποστηριζόταν ότι η ελευθερία των συναθροίσεων υπερέχει της οδικής ασφάλειας που ανάγεται ή αναφέρεται σε ζωή, περιουσία κλπ.»
[liii] Στα ίδια πλαίσια το προταθέν προσχέδιο νόμου (2001, ο.π. υποσ. 11) προέβλεπε ότι οι συναθροίσεις και οι διαδηλώσεις πρέπει να διεξάγονται με τρόπο που να μη διαταράσσεται ή να διαταράσσεται μόνο στο μέτρο του απολύτως αναγκαίου η κυκλοφορία, καθώς και ότι σε καμμία περίπτωση δεν επιτρέπεται η κατάληψη ολόκληρου του οδοστρώματος και η πλήρης διακοπή της κυκλοφορίας των οχημάτων
[liv] βλ. σχετικά Κονταξή,ο.π. υποσ. 1 σ.1543
[lv] βλ. και Σβώλου, ο.π. υποσ. 5 σ.261. Κατά τη διάρκεια των συζητήσεων στη Συντακτική Συνέλευση του 1974 προτάθηκε από την αντιπολίτευση να προβλεφθεί η δυνατόητα προσφυγής ουσίας κατά της απαγορευτικής αστυνομικής διάταξης ενώπιον δικαστικού συμβουλίου, το οποίο θα υποχρεούται να αποφανθεί παραχρήμα –βλ. Τσίρη, ο.π. υποσ. 1 σ.61
[lvi] BVerfG 14-5-85 o.π. υποσ. 27, Κονταξή, ο.π. υποσ. 1 σ.1540